We zijn er!

22 september 2022 - Mumbwa, Zambia

Woensdagochtend waren we exact 4 uur voor vetrek van onze vlucht naar Johannesburg op schiphol en binnen 35 minuten waren we overal doorheen! Ik had vrij onrustig geslapen; ik weet niet meer hoe vaak ik heb gekeken hoe  laat het was om ons vooral niet te verslapen of de wekker niet te horen…

Eenmaal overal doorheen hebben we eerst rustig ontbeten! Daarna nog een beetje winkeltjes gekeken en toen toch maar bij de gate gaan zitten.

De vlucht ging voorspoedig, wat films gekeken, beetje geslapen. En we kwamen mooi op tijd op het vliegveld van Johannesburg aan! We hadden ons ingesteld op lange rijen bij de douane zoals we dat daar eerder hadden gehad, maar ook dit ging heel soepel. We werden eerst nog wel ‘gemeten’ qua temperatuur i.v.m. COVID maar iedereen mocht doorlopen. Toen kwam de vraag of onze bagage echt meteen door zou gaan naar Lusaka… voor domestic flights moest je namelijk alsnog je bagage ophalen en dan opnieuw inchecken. Volgens de bemanning was Zambia t.o.v. Zuid-Afrika internationaal en dat klonk op zich logisch maar ja zouden ze daar in Joburg ook zo over denken? Terwijl de bagage al op de band kwam ben ik het gaan vragen maar niemand kon of wilde echt zeggen dat we niet hoefden te wachten. Toen was eenmaal alle bagage op de band en kwam er iemand naar ons toe die vroeg of we onze bagage hadden kunnen vinden, dus toen nog een keer gevraagd en zij zei meteen oh maar die gaat meteen door hoor! Ok die hadden we eerder moeten spreken haha.

Toen naar het hotel; dat zou boven de parkeergarage tegenover de terminal zitten en ja hoor goed te vinden! Alleen was het daar inmiddels spitstijd qua inchecken en hebben we daar het langst staan wachten…

Snel nog drankje aan de bar gehaald die om 23 uur dicht ging.

Om 12 uur ging het licht uit en om 3 uur waren we weer wakker! Half uurtje te ‘vroeg’ ;-).

Vanaf 4 uur was het ontbijt dus wel even iets kleins gegeten en toen richting de terminal voor onze vlucht naar Lusaka!

Het was er verder uitgestorven; alles was nog dicht! We waren om 5 uur bij de gate en om 6:15 ging onze vlucht. We gingen met een klein vliegtuigje waar 44 passagiers in pasten; Jeroen kon niet staan in het vliegtuig en ik raakte zelfs met mijn hoofd bij de ingang de bovenkant van de deuropening haha.

In het vliegtuig nog even bijgeslapen en gelukkig geen last gehad van turbulentie wat wel aangekondigd was (of ik heb er doorheen geslapen).

Om 8:15 landden we op Lusaka airport en we waren het enige vliegtuig. Her ook weer eerst een gezondheidscontrole, maar geen temperatuur check en we moesten bewijs van vaccinatie laten zien. Toen door naar paspoort controle en dat ging ook supersnel (ook in tegenstelling tot de vorige keer).

Bagage hadden we ingeladen zien worden dus we wisten uiteindelijk dat het goed gekomen was met onze tassen en die kwamen ook al snel op de band! Zo stonden we om 9 uur buiten en stonden ze al op ons te wachten. Uiteindelijk hebben we toen nog 4,5 uur in de auto gezeten … een lange reis dus al met al.

We konden wel meteen aansluiten voor de lunch met nu liggen we ff bij te komen in onze tent!

We gaan straks rustig aan beginnen met de sunset cruise over de rivier die hier voor langs loopt.

1. Mier:
    22 september 2022
    Niets is dus te voorspellen!
    Fijn dat jullie er zijn en de bagage ook ;-)
    Veel plezier.
  2. Liana:
    22 september 2022
    Leuk om je verhalen weer te lezen, fijne vakantie samen en geniet ervan!
  3. Rias:
    Hi Marieke en Jeroen,
    Wat is dat super dat jullie ons laten meelezen met jullie ervaringen.
    Blij dat jullie zonder vertragingen op de plaats van bestemming zijn.
    Ga nu lekker genieten samen van de Zambia Safari.
  4. Sandra Graafland:
    22 september 2022
    Fijn dat t zo soepel gelopen is al blijft het een hele onderneming. Maar nu kan t echte genieten gaan beginnen. Veel plezier!!
  5. Albert en Mattie.:
    22 september 2022
    Fijn om te lezen dat jullie zo'n voorspoedige reis heen hebben gehad. Met deze reisverhalen zijn jullie lekker dichtbij. Wij hebben de PIZ-reünie ook weer achter de rug, met overnachting in het Fletcher hotel in Beekbergen en bezoek aan de kleinkinderen in Den Bosch. Dat was allemaal ook weer fijn om mee te maken. Groetjes, Albert en Mattie.
  6. Carla:
    22 september 2022
    Dat was een hele lange reis met steeds "hazenslaapjes" tussendoor.... ik moet er niet aan denken. En dan weer zo vroeg op. Maar dat zijn jullie wel een beetje gewend. Wel goed dat het op Schiphol zo snel ging, want er waren lange rijen voorspeld. Nu gaat het echt beginnen. Veel plezier!