Busanga Plains

26 september 2022 - Mumbwa, Zambia

De afgelopen 3 dagen zijn we in het noorden van de Busanga Plains geweest. Vanaf de 1e locatie waar we zaten bleek dit uiteindelijk 6 uur rijden met een safari jeep. Grotendeels door het nationaal park, dus veel gravel en veel hobbeldebobbel en nog veel irritanter, of eigenlijk het enige irritante: heel veel tse-tse vliegen. Hier kun je niet heel veel tegen doen, ze prikken dwars door je kleding heen; ze kunnen zelfs door een buffelhuid heen steken. Ze landen echt op je en dan steken ze je en dat doet best pijn, maar erger nog, ik heb er heftige allergische reactie op gekregen en loop nog met 2 onderbenen die wat rood uitgeslagen zijn…. Niets hielp, zelfs niet de medicijnen van de huisarts in NL… uiteindelijk van iemand aloe vera gekregen en dat lijkt het nu allemaal te verminderen! Je kunt verder niet ziek worden van deze steken, niet zoals met muggen dat ze malaria bij zich kunnen dragen.

We hebben op de Busanga Plains 5 gamedrives (wildritten) gedaan, 3 in de middag/avond en 2 in de ochtend. Ochtend gamedrive betekent een wake-up call om 5 uur, ontbijt om half 6 en vertrek om 6 uur.

We hebben veel gezien tijdens de gamedrives, ook veel leeuwen met net gevangen prooien. En gisteravond was er een ‘kill’ vlakbij het kamp; een leeuwin had een gazelle gedood, die vervolgens mee gesleept en toen is ze haar 3 welpjes gaan halen en hebben ze met zijn 4-en de hele gazelle op gegeten!

De avond ervoor hebben we in het ‘sterrenbed’ geslapen. Een bed op een platform op 4 meter hoogte waar je vanuit je bed zo naar de sterrenhemel kon kijken! Heel gaaf, zo veel sterren! En bovendien ook een heel mooi uitzicht over de vlakte.

Vanochtend gingen we weer diezelfde lange hobbeldebobbel tse-tse vlieg weg over… ik had bedacht om vooral heel veel laagjes aan te trekken zodat het moeilijker wordt om doorheen te prikken. En ik heb er geen nieuwe steken bij! Gelukkig waren er ook een stuk minder vliegen!

We vertrekken zo om 2 uur naar een ander kamp in het Kafue National Park.

De wifi mogelijkheden zijn erg beperkt (sowieso nooit in onze tent) en foto’s uploaden lukt al helemaal niet dus het kan zijn dat er geen verslagen meer volgen… dus in dat geval geldt ook gewoon: geen nieuws is goed nieuws!

1. Carla:
    26 september 2022
    Jammer van de tse tse vliegen maar gelukkig ben je er niet ziek van geworden. Het klinkt allemaal weer erg avontuurlijk. Dus ga zo door en geniet ervan!
  2. Mier:
    Gaaf dat Sterrenbed!!
    Tja, ik ben nu met Lilly in Peru, maar wij herinneren ons de tseetseevliegen in Tanzania ook nog goed. Rijdend geen last, zodra je stil staat, zijn ze er. Mijn moeder zat met haar slippers te meppen🤣
    Jammer dat het internet niet wil. Zie graag foto’s. Maar goed: uitstel verhoogt het genof!
    Geniet van Afrika!!!😘
  3. Sandra Graafland:
    26 september 2022
    Op de vliegen en het geprik na dus een geweldige reis. Wat een avontuur en de foto's volgen dan later. Het sterrenbed klinkt heel bijzonder en gaaf. Ga nog lekker genieten!
  4. Josmedinga:
    26 september 2022
    Fijn dat jullie zo genieten. Jammer van de vliegen
    Hopelijk laten ze je nu met rust.
    Geniet ervan.
    Lieve groet mam

5. Albert en Mattie.:
    26 september 2022
    Wat gaaf van de sterrenhemel,doet me gelijk aan Frankrijk denken daar hebben we de melkweg nog gezien heel mooi.Als je de kans krijg wil je dan de melkweg fotograferen. Verder lekker genieten van wat er nog zal komen. Lieve groetjes en een dikke kus voor jullie allebei.
  6. Rias:
    28 september 2022
    Wat is dat uitzonderlijk Marieke dat je zo heerlijk jullie ervaringen in Zambia met ons deelt. Vervelend van de tse-tse vliegen en dat ze jou dan moeten uitkiezen!
    Maar bottom-line lees ik toch veel enthousiasme over deze vakantie in Zambia.
    Blijf genieten en nogmaals dank dat je ons laat meegenieten.
    Liefs Marijke en Rias