De eerste dagen in Zambia

3 oktober 2019 - Mumbwa, Zambia

Afgelopen zaterdag is onze reis naar Zambia begonnen!

We hadden  eerst ‘s avonds een vlucht naar Dubai en zondagochtend vlogen we verder naar Lusaka, de hoofdstad van Zambia. Deze vlucht was wat vertraagd door het ontbreken van de juiste papieren. Eenmaal op het vliegveld hadden we nog wat extra geduld nodig bij het afhandelen van de visa ;-). Het voordeel was wel dat onze bagage al klaar stond toen we eenmaal door de douane waren. Toen nog even snel Zambiaans geld gepind en gekeken of er nog iemand op ons stond te wachten. Dat was gelukkig zo; hij dacht al dat ie er op de verkeerde dag was ;-). We konden met hem mee naar de parkeerplaats om de auto in ontvangst te nemen. We kregen nog uitgebreide uitleg en toen konden wij op pad!

Onze eerste accomodatie lag op 15 km van het vliegveld en was relatief eenvoudig te vinden. Gelukkig zijn we vlak voor het donker daar aangekomen. We hadden er een chalet met eigen oprit ;-). ‘s Avonds hebben we er een hapje gegeten; ik de fout gemaakt om ‘traditioneel ’ te willen eten, ach het wijntje erbij smaakte prima ;-).

Op maandag konden we na een lekker ontbijtje op pad! We hadden besloten dat we onderweg bij 1 van de shopping malls nog zouden stoppen om te pinnen en om wat boodschappen te doen. Een van de shopping malls hadden we snel gevonden dus dat was mooi! Toen weer terug het drukke verkeer van Lusaka in! Op een gegeven moment moesten we een bepaalde weg in maar we hadden ook al ontdekt dat er nergens bordjes of afslagen of zo staan en zo kwamen we er achter dat t niet helemaal goed gegaan was en meren ging niet dus toen maar de ‘lange’ weg om weer op t juiste punt te komen!

Eenmaal weer op de juiste weg was het weer een kwestie van rechtdoor. Er was veel politiecontrole maar wij mochten altijd door rijden en zelfs nog een keer een tolpoort.

Bij de laatste benzinepomp voor we het Kafue NP in gingen nog getankt en vanfmaf daar was het ruim 100 km op gravel, nog slechtere weg en nog een paar km bush road. Maar we zijn bij de volgende accomodatie, de Hippo lodge aangekomen. En gelukkig ook weer voor het donker!

We kregen meteen iets te drinken en te eten en dat is de andere dagen niet anders geweest! Hele goeie kok hier!

Op dinsdagochtend hebben we een bootsafari gedaan over de Kafue rivier. Het hoogtepunt tijdens deze tocht was datvik een leeuw gespot heb die op een stukje land langs de rivier lag: toen we dichterbij kwamen, bleken er zelfs 2 te zijn. Ze wilden alleen niet gestoord worden en dus gingen ze er snel vandoor en bleven ons vanuit de bosjes in de gaten houden!

Dinsdagavond hebben we een after dinner game drive gedaan; was ook wel erg spannend. We hebben oa nog een bush baby en een civet gezien.

Woensdagochtend hadden we de hele vroege ochtend safari! Toen hebben we oa sabel antilopen en hartebeesten gezien. Maar ook olifanten en veel vogels.

Woensdagmiddag hebben we nog een sunset bootcruise gedaan. Vooral weer veel hippo’s, krokodillen en veel verschillende vogeltjes gezien.

Inmiddels zijn we vandaag bij de volgende accomodatie aangekomen in een ander deel van Kafue NP, maar daar over de volgende keer meer!

1. Mier:
    Geniet lekker verder! xxx
  2. Carla:
    3 oktober 2019
    Jullie hebben al veel gezien! Die Hippo Lodge vind ik wel grappig, net of hij ieder moment kan instorten hahahaha! Ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier! ;-)
  3. Sandra Graafland:
    3 oktober 2019
    super hoor! geniet lekker.
  4. Albert en Mattie.:
    4 oktober 2019
    Een goed begin en geen half werk. Leuke foto's en wat hebben jullie een prima auto tot je beschikking. Geniet ervan, dat doen wij hier in Delft ook. Albert en Mattie.
  5. Trijs:
    4 oktober 2019
    Zo gaaf om te lezen wat jullie allemaal zien.
    Smaakt naar meer
  6. Henk en Riny Beekman:
    4 oktober 2019
    Een mooi avontuur, als we dat zo lezen.
  7. Miek:
    4 oktober 2019
    Zo grappig om te lezen hoe je terloops meldt dat je ook nog olifanten zag 🤣.
  8. Marieke:
    4 oktober 2019
    Haha en dan te bedenken dat ik olifanten fantastisch blijf vinden! Denk dat ik alle vogeltjes zat was 😜.
  9. Miek:
    Gelukkig maar 😁