Eindelijk zebra’s en giraffes gezien en de 1e regen en onweer!

17 oktober 2019 - Nyimba, Zambia

Afgelopen vrijdagochtend werden we wakker van een soort storm... het was ook nog heel warm... er waren de dag ervoor veel nieuwe gasten gearriveerd en die zouden allemaal op kano safari incl kamperen gaan maar ze konden (nog) niet weg! Ik was blij dat wij niet meer in de kano hoefden 😉.

Wij gingen die dag terug naar Lusaka. Dat ging vrij vlot, tot we in Lusaka arriveerden, net rond lunchtijd dus waarschijnlijk daardoor spits! Het duurde even voordat we bij de juiste rotonde waren waar we rechtsaf moesten. Eén rotonde stond helemaal vast doordat er meerdere vrachtwagens overdwars opstonden en de boel blokkeerden!

Eenmaal weer op de Great East road zijn we weer naar de shopping mall geweest waar we op onze 1e dag ook geweest waren. We hebben boodschappen gedaan voor onze lange reisdag. Daarna verder naar Pioneer Camp waar we de 1e nacht ook geslapen hebben. We zaten zelfs weer in hetzelfde huisje! ‘s Avonds een keer lekker pizza gegeten.

Op zaterdag zijn we er op tijd uit gegaan want we zouden om 8 uur vertrekken. Eerst nog even ontbeten en omdat we de rekening de avond ervoor al betaald hadden, konden we na het ontbijt zo weg!

Het 1e stuk van de ‘snelweg’ was niet zo goed; wel geasfalteerd maar veel gaten erin dus iedere keer weer vaart minderen. Maar de barman van Pioneer Camp had al gezegd dat vanaf een bepaald punt de weg weer een stuk beter zou zijn en dat was inderdaad zo! Onderweg gestopt om te plassen, eten en te tanken en uiteindelijk waren we om half 5 in Chipata. Tegenover het hotel was net een bruiloft aan de gang met de nodige muziek maar de muziek stopte al om 6 uur. Inmiddels hadden we ook hier geen electriciteit dus maar weer met de lantaarns aan! Maar rond 18 uur toen het echt donker begon te worden ging er opeens 1 lamp in de kamer aan! We hadden weer licht! Dit bleek echter de noodvoorziening te zijn!

Om 19 uur hadden we ons eten besteld, Jeroen had kip met rijst en ik had t-bone steak met rijst, beiden heerlijk.

Omdat de noodvoorziening om half 11 uit zou gaan, of zo veel eerder als de electriciteit het weer zou doen, heeft Jeroen voor de zekerheid de betreffende lamp (aan het plafond) uit de fitting gehaald. We waren ook allebei versleten van de lange dag dus om 21 uur ging ook het licht bij ons uit!

Op zondag konden we weer rustig aan doen want we hoefden niet ver en het bleek voor het grootste deel zelfs geasfalteerd te zijn; wel weer door de nodige dorpjes dus nog vaak genoeg moeten stoppen voor de een of ander. Om 12 uur waren we al bij onze volgende bestemming: Flatdogs Camp in South Luangwa NP.

Hier hebben we een fantastische tijd gehad. Al meteen tijdens de 1e middag game drive hele gave dingen gezien, zoals een luipaard dat opeens uit de bosjes komt, een leeuw met een dode buffel, maar ook wilde honden! Echt heel bijzonder en mooi.

De dag erna hebben we ‘s ochtends een wandelsafari gedaan; hier staat dit park heel erg om bekend, zo zijn ze in Zambia ooit begonnen toen er nog geen jeeps waren. We reden met de jeep eerst naar een plek in het park en daar vandaan gingen we lopen. Omdat je natuurlijk nooit weet wat je kunt tegen komen, ging er een man met een geweer mee; die liep voorop, daarachter de gids en daarachter de rest van de groep (wij en nog 3 Duitsers) in 1 lijn. We hebben vooral gekeken naar pootafdrukken of andere afdrukken in het zand; je kon op 1 plek bijvoorbeeld zien dat er giraffes hadden gelegen tijdens de nacht. Verder nog dingen geleerd over de verschillende uitwerpselen, de mestkever en bomen. Ondertussen zagen we buffels, impala’s, zebra’s, giraffes en olifanten! Na ongeveer 2 uur stond de jeep weer op een andere plek te wachten en hadden we koffie- en theepauze. Daarna zijn we nog 2 uurtjes met de jeep verder gegaan. Die middag hebben weer een middag game drive gedaan en op dinsdag ook weer een ochtend- en middag game drive. De middag game drive was nog spannend want er zaten veel donkere wolken boven het park en het was de hele dag vrij warm en klammig. We hoorden in de verte al gedonder en zagen behoorlijke lichtflitsen ( een schijnwerper hadden we bijna niet nodig). Op een gegeven moment begon het te druppelen en Geoffrey (onze gids) vraagt nog ‘willen jullie een poncho?’ ah nee joh die paar druppels 😉. Het onweer lijkt steeds dichterbij te komen en het druppelen houdt op en gaat over in een stortbui. Toch die poncho maar aan. Maar omdat het zo hard regent houdt die ook niet alles tegen haha. Bij elke bocht glijdt het water dat op de bank ligt zo in onze broeken. Dus ipv een zweetbroek, hebben we nu een natte broek van de regen. Toen we weer veilig bij de lodge waren kregen we handdoeken om een beetje af te drogen; gelukkig is het warme regen en droogt alles weer snel!

Op woensdag hebben we een volledige dag gamedrive gedaan; ‘s ochtends ok 6 uur weg, ‘s avonds om 8 uur weer terug. Doordat we een volledige dag gingen, konden we veel verder in het park komen. Het 1e stuk was heel erg modderig; hier had het de avond ervoor blijkbaar nog harder geregend, af en toe dus was glijden in onze jeep. Het landschap was heel afwisselend; van stukken woestijnachtig landschap tot aan bossen toe. Heel gaaf om te zien. Verder ook weer de nodige beesten gezien! Leeuwen, hyena’s, luipaard, nog meer leeuwen, olifanten, hippo’s, heel veel hele grote krokodillen, giraffes, zebra’s, bavianen, meerkatten, veel vogels en ben vast nog wat vergeten 😉. Tussen de middag hadden we een overheerlijke lunch!
Op donderdagochtend hoefden we een keer geen wekker te zetten; we hebben rustig aan gedaan want we hadden weer een reisdag voor de boeg. De terugreis is inmiddels begonnen ☹️.
Op vrijdag rijden we vanuit Petauke, een dorpje op ongeveer 400km van Lusaka terug naar het vliegveld waar we ‘s avonds de vlucht naar Dubai hebben en op zaterdagochtend de vlucht van Dubai naar Amsterdam....

1. Rias:
    17 oktober 2019
    Lieve Marieke en Jeroen,
    Wat een prachtige verhalenstring is het geworden met schitterende foto's. We hebben er van genoten. En tropische regen meegemaakt!
    Uit de foto's op te maken hebbe niet allen de big five, maar de big twenty of zo gezien.
    Helaas zijn jullie aan de terugreis begonnen; sterkte bij het afscheid nemen van Zambia. Een hele goede, veilige en voorspoedige terugreis gewenst. Ik ben blij dat we elkaar al over een maand gaan zien. Dan horen we het uitgebreide verhaal wel! 👌✌💋😘
  2. Natascha De Hamer:
    17 oktober 2019
    Ik vind het een geweldige reis die jullie maken. Genoten van jullie reisverslag. Goede reis naar huis
  3. Mier:
    18 oktober 2019
    Hola!
    Wat een heerlijke reis en super gave dingen gezien!
    Hele goede terugreis!
    Mier xxx
  4. Sandra Graafland:
    18 oktober 2019
    Hoi,
    Wat een super afsluiting van jullie reis. Vond het super leuk om jullie te volgen en genoten van de verhalen en foto's. Goeie terugreis!