Home sweet home!

20 oktober 2019 - Delft, Nederland

Zelfs over de terugreis valt nog wel het een en ander te vertellen. We reden vrijdagochtend rond half 10 bij het guesthouse in Petauke weg; we gooien de tank vol, halen binnen nog wat drinken en snacks voor onderweg en met de fooi die Jeroen aan de dame van het benzinestation heeft gegeven worden bananen gekocht bij 1 van de dames uit het dorp die daar rond loopt. We rijden weg en zien dat de president uit dit dorpje komt. Grappig! Overigens zijn er ook veel Chinezen (volgens de namen van de bedrijven op de gebouwen, we hebben ze zelf niet gezien), vooral ingenieurs.

Het 1e deel tot aan Luangwa, wat qua kilometers (200) ongeveer op de helft ligt, is goed te doen qua weg. Uiteraard nog de nodige politiestops, stops voor verkeersdrempels en de loslopende dieren.

Overigens zijn we inmiddels tot de conclusie gekomen dat de airco het niet (meer) doet... dat wordt zweten dus. Er komt nog wel wind uit de ventilator maar die is erg warm ๐Ÿ˜‰. Na ongeveer 2,5 uur zijn we bij de brug over de Luangwa. Ook hier weer een politiestop en nadat we een flesje water hebben afgegeven, kunnen we ook hier weer verder.

Nu krijgen we de weg met alle gaten er in, en dat in combinatie met bergje op en bergje af en vrachtverkeer, zorgt er voor dat we het alleen maar warmer krijgen en de drankjes zijn inmiddels ook niet meer koel ๐Ÿคฃ.

Rond 16 uur rijden we Lusaka binnen en dat is mooi want we hebben om 17 uur afgesproken met het autoverhuurbedrijf. We gooien de tank vol en rijden het parkeerterrein bij het vliegveld op. Vergeleken met toen we aankwamen is het nu een stuk drukker!

Rond half 5 komt de meneer van het autoverhuurbedrijf er al aan en de auto wordt goedgekeurd en we kunnen naar de vertrekhal.

Hier gaan we eerst een koel drankje doen want inchecken kan toch nog niet. Ff bijkomen van het gestuiter in de auto. We verwachten dat we rond 18:25 (3 uur van te voren) kunnen inchecken en gaan ons op het gemak omkleden. Ondanks dat er om 18:25 uur inderdaad op het bord staat dat er ingecheckt kan worden, blijft de dame bij de security bij hoog en laag volhouden dat het niet zo is (we moeten eerst door security voordat we bij incheckbalies komen). Er vormt zich dus langzaamaan een lange rij voor security, maar de vlucht naar Dubai is nog de enige vlucht dus niemand die daar verder last van heeft! Uiteindelijk mogen we erdoor en dan in de rij bij de incheckbalies! Bij de douane gaat t lekker snel en dan zijn we alweer toe aan een koel drankje haha. Helaas is hier nergens meer een mogelijkheid om onze overgebleven kwacha's in te wisselen, dus nu moeten we wel terug ๐Ÿ˜‰.

De vlucht vertrekt op tijd maar de piloot waarschuwt dat we mogelijk bij aankomst wat vertraging kunnen hebben vanwege voorspelde mist in Dubai. We eten een hapje, ik kijk Bohemian Rapsody en we doen een tukkie. Half uur voor geplande aankomst word ik wakker en blijkt dat we voorlopig niet kunnen landen en dus nog een stukje extra moeten vliegen! We hadden een overstaptijd van 1,5 uur en normaal zou dat voldoende moeten zijn. Inmiddels is de vertraging een uur maar zegt de piloot dat we ons niet druk hoeven maken over aansluitende vluchten omdat alles vertraging heeft. Uiteindelijk landen we ongeveer 45 minuten later dan gepland, moeten we nog wachten op bussen die ons naar het terminalgebouw brengen en zitten we minstens 10 minuten in de bus! We komen het terminalgebouw binnen exact op het tijdstip dat de vlucht naar Amsterdam zou vertrekken... er staat allemaal Emirates personeel die veel aansluitende vluchten aankondigen maar geen Amsterdam dus ik vraag het er aan 1. We moeten naar B19 en we mogen via de security fast track en dan rennen om te proberen de vlucht te halen want er was al een laatste oproep gedaan voor het instappen... we rennen ons suf, hijg hijg... gate al helemaal leeg, maar er komen ook nog wat vertraagde reizigers uit Delhi aan dus we kunnen het vliegtuig nog in. Uiteindelijk is door alle vertragingen ons vertrekslot weg en moeten we daar op wachten. Als we kunnen, komt de piloot uiteindelijk weer in de lucht met de mededeling dat er een technische storing is... weer wachten... met ruim 1,5 uur vertraging gaan we de lucht in.

Toen ik mijn telefoon aanzette in het vliegtuig nadat we geland waren op Schiphol, had ik een cryptisch smsje waar ik eigenlijk uit opmaakte dat onze bagage niet met de vlucht was meegekomen. Eerst door de douane op Schiphol en zodra we bij de bagageband aankwamen werd ik, samen met nog andere passagiers omgeroepen om me te melden bij de klantenservice van Emirates tegenover de bagageband. Ik had het smsje inderdaad goed begrepen; onze reistassen hadden de overstap in Dubai niet gehaald en stonden daar nog. Nou ja, dan nog maar even verplicht rustig aan doen. We zijn dus een hapje en drankje gaan doen op de Beestenmarkt. Uiteindelijk lagen we erg vroeg in bed; ik denk dat ik om 21 uur al wel al sliep maar kon mijn ogen niet meer openhouden. Vanochtend op wakker en dan is het toch raar dat je helemaal geen geluiden hoort... Inmiddels zijn de reistassen door TNT thuis bezorgd en zit de 1e was er in!

Ondanks dat het hier grijs en grauw en koud is, en we morgen ook weer aan het werk moeten, zullen we nog wel even een tijdje nagenieten van deze mooie reis!

Iedereen bedankt voor het meereizen en de reacties op onze verhalen! Tot een volgende keer!

En, zoals jullie inmiddels wel gewend zijn, nog een paar wistjedatjes.

Wist je dat:

* Takken met verse groene bladeren op de weg 2 dingen kunnen betekenen? Of ze liggen er omdat er een (vracht) auto met pech staat, of ze liggen er, omdat er een begrafenis is en dan is het respectvol om in de 1e versnelling hier langs te rijden. We hebben beiden meegemaakt en dat laatste is wel erg bijzonder, want zelf fietsers stappen dan af.

* De uitwerpselen van een hyena spierwit zijn? Dit komt door de botten die ze eten.

* Er in Zambia een ander soort giraffe leeft dan in andere Afrikaanse landen, nl de Thornicroft giraffe en dat het 2 weken duurde voordat we die gezien hebben?

* Olifanten 95 liter water per dag drinken?

* Tse tse vliegen heel irritant zijn en hun prikken echt pijnlijk zijn, maar ze gewoon door je kleding heenprikken en lak hebben aan Deet?

* Tse tse vliegen op afstand werden gehouden (in Kafue NP) door de uitwerpselen van olifanten te branden?ย

* Wist je dat het Zambiaanse bier (Mosi) vernoemd is naar de oorspronkelijke naam van de Victoria Watervallen (Mosi oa Tunya; de rook die dondert)?

* In Zambia de fiets een erg populair vervoer- en transportmiddel is? In geen enkel ander Afrikaans land heb ik zo veel fietsers gezien.

Fotoโ€™s

1. Mier:
    Welkom thuis!!!
  2. Inge:
    20 oktober 2019
    Gelukkig alles (bagage) en iedereen (jullie) weer goed thuis aangekomen.
  3. Sandra Graafland:
    20 oktober 2019
    Jemig wat een terugreis met obstakels, maar fijn dat jullie weer veilig terug zijn en de bagage ook. Morgen sterkte met weer in het ritme komen en de weetjes zijn weer leuk. Wist alleen van de witte hyena poep haha weer wijzer dus :-)
  4. Natascha De Hamer:
    20 oktober 2019
    Welkom thuis! En de weetjes wist ik niet. Werk ze weer!
  5. Renate:
    20 oktober 2019
    Welkom thuis en wat een mooie reis hebben jullie weer achter de rug! Heel leuk om te lezen allemaal ๐Ÿ˜ƒ. Geniet nog lekker na met zn 2! ๐Ÿ˜˜
  6. Carla:
    20 oktober 2019
    Wat een terugreis zeg! Eerst moet je hollen om de vlucht nog te halen en dan is er 1,5 uur vertraging. Dan komt er wel een woord uit je mond, dat ik hier niet zal herhalen...โ€ฆโ€ฆ ;-) Gelukkig weer lekker thuis en ook de bagage snel geleverd. Morgen alweer werken, wat een overgang. Vanaf dinsdag beter weer, dus nog even volhouden. Groetjes, CARLA
  7. Rias:
    21 oktober 2019
    Welkom thuis echtpaar Smedinga - Holland. Het is weer een prachtig verslag geworden. En het is al eerder opgemerkt: wat een terugreis zeg. Maar gelukkig veilig thuis en met wat vertraging ook de bagage.
    Strekte vandaag met de eerste dag werken. Als ik dat typ krijg ik er een heel vreemd gevoel bij ๐Ÿ˜‚๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘. Groet Marijke en Rias
  8. Miek:
    22 oktober 2019
    Het moet ook niet te gemakkelijk gaan hรจ. Hoe halen ze het in hun hoofd om een flesje water in te nemen!?
    Meteen weer aan het werk is ook een opgave, maar je had vast genoeg te vertellen.
    Bedankt voor het meereizen. Ik ben blij dat ik de temperaturen en de tse tse mocht overslaan. ๐Ÿ˜๐Ÿ‘