Lower Zambezi NP

10 oktober 2019 - Siavonga, Zambia

Afgelopen zondag hebben we Kafue NP achter ons gelaten en zijn we weer richting de hoofdstad gereden. In het voor ons inmiddels Mumbwa hebben we getankt en gepind! Goed dat dat allebei gelukt was, dan hoefden we dat in de drukke hoofdstad niet meer te doen!

De rit naar Lusaka ging verder prima. Nog een paar keer een politie controle en nog een keer tol betalen en af en toe nog wat overstekende geiten of koeien.

We hadden die nacht een chalet op een camping, net buiten de hoofdstad, gunstig gelegen om de volgende dag vandaan te vertrekken naar onze volgende bestemming. Er bleek overigens een power cut te zijn en dat betekende geen electriciteit tot half 1 ‘s nachts. We konden er ‘s avonds wel eten bestellen, de kok bereidde alles op gas 😊.

De volgende ochtend deed alles het weer en toen we voor een ontbijtje bij de bar aankwamen, zag die er erg gesloten uit. Zijn dus maar even op zoek gegaan naar iemand van de camping want we moesten ook eens eten en drinken van de vorige avond nog betalen. Al snel werd er iemand voor ons gehaald en werd de kok wakker gemaakt 😉. Het was overigens al half 9 geweest dus niet echt vroeg 😉. We moesten ook wat geduld hebben tot ons continental breakfast klaar was, denk bijna een uur, maar toen hadden we ook wat! Cornflakes, yoghurt, toast, thee, appeltje.

Daarna konden we op pad! We hoefden vandaag maar 150 km maar we wisten ook dat de laatste 25 km weer over gravel gingen. Bij het 1e tankstation dat we tegen kwamen meteen weer getankt. De rit verliep weer soepel. Het 1e stuk was nog erg druk met vrachtverkeer maar daarna werd het een stuk rustiger. We reden overigens op de weg die naar Zimbabwe ging; wij sloegen vlak voor de grens linksaf de gravelweg op!

We konden bij onze accomodatie meteen aanschuiven voor de lunch. ‘s Middags zijn we nog met een bootcruise op de Zambezi mee gegaan. We hebben veel gezien toen: olifanten, buffels, hippo’s, mooie zonsondergang en uiteindelijk ook nog olifanten die de rivier overstaken.

Op dinsdag hoefden we niet vroeg op maar waren gewoon weer vroeg wakker. Na het douchen zijn we gaan ontbijten en de kano gids kwam zich al voorstellen. Tegen 9en gingen we richting de bootjes. Het bleek dat we eerst een heel stuk stroomopwaarts gingen met een motorbootje en dat we daar vandaan stroomafwaarts gingen kanoën, en het motorbootje bleef altijd in de buurt, voor het geval dat.... Het bleef uiteraard allemaal heel spannend, het engst vond ik nog dat ik bang was dat de kano zou kapseizen.... we werden verder omgeven door olifanten (op de kant), hippo’s en krokodillen in het water. Halverwege hebben we nog even bij een eilandje aangelegd voor een korte pauze en daarna konden we weer verder! Ik was blij toen we om 12 uur weer bij onze lodge waren 😂. De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan.

Gisterochtend ging de wekker om 10 voor 5. We hadden een gebroken nachtje gehad want we waren ‘s nachts wakker geworden van een grazende hippo  naast onze tent, want een herrie maakte die zeg!! We vertrokken om kwart voor 6 voor een volledige dag safari in het Lower Zambezi NP. We moesten eerst 1,5 uur met een motorbootje naar een punt waar we weer aan land gingen en waar een safari jeep klaar stond voor ons.

Tijdens het 1e stuk in de jeep zagen we niet veel meer dan dor en leeg land maar al snel kwamen we ogen te kort met alle olifanten die er waren. We hebben op een mooi uitzichtspunt ontbeten en al zoekend naar leeuwen, roept Jeroen opeens ‘stop’! Links van ons was een kudde buffels en 1 er van werd aangevallen door een krokodil, die had echt letterlijk een krokodil aan zijn poot hangen. De buffels wilden door een watertje maar doordat er allemaal blaadjes en kroos in lag hebben ze die krokodil natuurlijk nooit gezien. Maar wat een spektakel. De buffel heeft het overleefd, geholpen door andere buffels. Daarna konden we de zoektocht naar de leeuwen vervolgen! En met succes! We hebben er 3 gevonden die voor een grote struik lagen, dichtbij olifanten. Ook de lunch hadden we bij een mooi uitzichtspunt. We zijn na de lunch nog verder gaan rijden maar het werd al snel (te) warm en we reden terug naar het punt waar vandaan we nog met de boot moesten. Op het water was het beter, maar nog steeds 41 graden! Eenmaal terug bij de lodge, smaakte het biertje heerlijk!

Vandaag hebben we een relaxdagje. Beetje boekje lezen, puzzelen, onder de parasol bij het zwembad.

Morgen gaan we weer naar Lusaka; daar verblijven we dan bij dezelfde accomodatie als waar we de 1e nacht waren. Daar vandaan hebben we dan op zaterdag een lange reisdag (~600 km) voor de boeg naar Chipata. Dit plaatsje ligt weer dichtbij het volgende NP waar we dan op zondag naar toe gaan.

1. Christie en Tom Land:
    10 oktober 2019
    We genieten weer van je verhalen en prachtige foto's!
  2. Mier:
    Hola!
    jij hebt dat appeltje bij het ontbijt toch niet genomen?! ;-)
    En die hippo en olifanten ken ik aan de tent! hihi
    Gaaf dat je die aanval van de krokodil gezien hebt!
    Lekker doorgenieten en goede reis naar Chipata!!
  3. Marieke:
    10 oktober 2019
    Nee appeltje heb ik inderdaad afgeslagen ;-).
  4. Carla:
    10 oktober 2019
    Wat een spannende dingen hebben jullie weer gedaan! Op naar het volgende park!
  5. Har:
    11 oktober 2019
    veel plezier nog en goeie reis verder
  6. Sandra Graafland:
    12 oktober 2019
    geweldig weer al snap ik dat je moest bijkomen na die kano tocht haha ik zou het niet durven. geniet nog lekker allebei!
  7. Miek:
    14 oktober 2019
    1,5 uur in een motorbootje.. Dat vind ik best lang, of was het zo voorbij?