Luipaarden en nog een verrassing!

6 oktober 2019 - Mukambi Safari Lodge, Zambia

Afgelopen donderdag zijn we na het ontbijt bij de Hippo lodge vetrokken en richting een zuidelijk deel van Kafue NP gereden. Hemelsbreed 53 km maar met de auto 240 km en een reisduur van meer dan 5 uur! De eerste 100 km hebben we al 3 uur over gedaan haha, een stuk bushroad, gravel weg en een nog slechtere gravelweg.

In Mumbwa getankt bij de ons al bekende Total benzinepomp. Vanaf daar was het alleen nog ‘geasfalteerd’ maar wel met de nodige putten, politie controles en controle bij ingang naar het NP.

Hier in Kiambi lodge werden we ook weer ontvangen met een heerlijk koud drankje! Na de nodige uitleg over de activiteiten konden wij naar onze tent rijden en voor de deur parkeren ;-). Op de kamer even opgefrist en ons klaar gemaakt voor de sunset cruise op de Kafue rivier.

Tijdens de boottocht weer veel krokodillen, hippo’s en heel veel soorten vogels gezien, maar ook nog aapjes, impala’s, waterbok, een olifant en een hele mooie zonsondergang.

Na de boottocht even met de wifi verbonden en een korte update geplaatst.

Overigens is het hier net als bij de Hippo lodge erg rustig met toeristen.

Na het internetten konden we een hapje eten, ook hier is dat weer erg goed verzorgd!

Na het eten werden we naar onze tent begeleid; ook bij de vorige lodge, waar vooral veel hippo’s waren maar ook regelmatig olifanten in het kamp kwamen, was dat nodig. De impala’s stonden lekker te grazen voor onze tent.

Vrijdagochtend hadden we on 5 uur onze wake-up call (aan de deur) en om 5:30 uur werden we opgehaald bij onze tent om te gaan ontbijten. Om 6 uur gingen we met Nicholas, dezelfde gids als gistermiddag, eerst met de boot naar de overkant en daar stonden de jeeps klaar om verder mee het park in te gaan.

We hebben puku’s gezien, impala’s, wrattenzwijnen, bosbok, apen en toen we al weer bijna terug waren bij de rivier ook nog olifanten. En oh ja, uiteraard weer genoeg vogels maar dat is meer Jeroen zijn ding 😜.

Na de game drive even lekker gedoucht en alle batterijen (van camera’s en telefoons) opladen. Bij de hippo lodge kon dat alleen achter de bar, we hadden daar geen electriciteit op onze kamer.

Om 13 uur hadden we lunch en we lusten inmiddels ook wel iets want om kwart voor 6 ontbijten is best vroeg! Het visje wat we kregen, ging er daarom goed in!

Na de lunch nog even een tukkie gedaan en rond half 4 weer naar het ‘restaurant’ voor een kop thee om daarna om 4 uur de middag game drive te gaan doen. Dit was onze 1e middag game drive in Kafue dus we waren erg benieuwd! We hadden een privé game drive dus dat was helemaal leuk. Inmiddels waren er wel wat nieuwe gasten bij gekomen, 2 Amerikanen en 3 Australische meisjes.

We gingen nu de andere kant t.o.v. die ochtend op, op zoek naar de dode buffel waar leeuwen bij verwacht werden. Helaas was de buffel al helemaal ‘op’ en waren de leeuwen vertrokken 😉.

Toen zijn we een stuk om het park heen gegaan en hebben een andere ingang genomen. Omdat de zon al flink aan het zakken was, zagen wij al veel auto’s het park uitrijden. (Omdat wij met gids waren, waren wij niet aan tijd gebonden.) Op een gegeven moment stopt Nicholas en ik denk ‘huh, wat zijn dat voor kleine katten?’ .... dichterbij zagen we dus dat het luipaard welpen waren, ergens tussen 1 en 2 maanden oud. De ene vond het te spannend en ging er meteen vandoor, de ander was iets nieuwsgieriger maar ging uiteindelijk ook snel achter zijn broertje of zusje aan. Maar wat waren ze mooi zeg!! Nicholas is nog door de bush gereden om te kijken of ze daar nog ergens waren, maar ze waren echt weg!

Een stuk verderop de jeep stil gezet voor onze sundowner, met in de verte olifanten, dus we moesten wel in zo’n houding staan dat als ze plots besloten onze kant op te komen dat we meteen in de jeep konden springen 😉.

Na het drankje met de lichten aan terug en helaas geen nachtdieren meer gezien.

Toen we terug kwamen, konden we meteen aan tafel en de Amerikanen en Australische studenten waren er ook. We hebben vol verbazing mensen zitten kijken en luisteren hahaha. Op een gegeven moment hoorden we dat die meiden de volgende ochtend een game drive wilden doen dus wij schrokken want ze leken zeg maar niet het type Afrika- of safariganger. Maar wij zagen in het reserveringsboekje dat de Amerikanen bij ons in de jeep zouden komen en dat zij een eigen jeep kregen.

Na het eten weer onder begeleiding naar de tent en wederom stonden de impala’s weer voor de tent te grazen.

Zaterdagochtend iets later de wake-up call; het bleek dat er wat hippo’s in de weg liepen. Wij hadden zelf de wekker gezet dus we waren op tijd wakker. Toen we bij het ontbijt kwamen, kwamen de anderen er ook net aan. De Australische meisjes zagen er uit of ze een dagje gingen shoppen 😂; 1 had zelfs een rok met een hempje met spaghettibandjes aan... je had onze gids moeten zie; zijn lichaamstaal sprak boekdelen hahahaha. Overigens was 1 van de Amerikanen er naar mijn idee ook niet op gekleed, had slippers aan en zei dat hij vaker game drives had gedaan....

Maar goed, op een gegeven moment stopten we om een vogeltje te bekijken en zo zegt Nicholas: leopard! Dus ik draai me om en zie inderdaad op een tak tussen de bladeren een luipaard liggen! Dat was alleen niet het luipaard dat hij bedoelde haha, er stond er ook nog 1. Wow wow wow, ze waren zo mooi!! Op de terug zijn we er nog een keer langs gegaan en hebben we ze nog een keer bewonderd!

Om 13 uur was het weer tijd voor de lunch en daarna weer tijd voor een kort middagslaapje 😉. Tijdens de lunch waren de Australische studentes (die overigens alle 3 iets medisch doen) druk aan het googelen naar tsetse vlieg en alles wat daar mee te maken heeft. Ze waren blijkbaar gestoken 😉.

De middag game drive was fantastisch; we zaten weer met de 2 Amerikanen in de jeep en omdat zij vonden dat wij goede spotters waren, vond ik wel dat we weer voorin achter Nicholas mochten gaan zitten. We reden net weg en toen kwamen we al een kudde olifanten tegen! Mooi met kleintjes erbij!

Daarna reden we verder en kwamen we de voor als al bekende dieren tegen: puku’s, impala’s, bosbokken, kudu’s. Maar ik had al het vermoeden dat we gingen kijken of de luipaarden nog lagen waar ze die ochtend waren. En ja hoor ze lagen er nog; weliswaar op een iets andere plek maar ver waren ze niet gegaan.

De zon begon ook al weer flink te zakken dus we reden weer verder en op een gegeven moment kwamen we bij puku’s die een soort alarmkreet slaakten en die allemaal dezelfde kant op keken. Voor Nicholas een reden om te gaan kijken waar ze naar keken. En ja hoor, daar lag in het hoge gras een leeuwin verstopt! Omdat we met nog een jeep waren heeft Nicholas de anderen opgepiept om te vertellen over de leeuw. In de tussentijd deden wij verderop een drankje. Op een gegeven moment kwam onze andere jeep er aan maar die hadden haar nog niet kunnen vinden. Kort daarna kregen wij een seintje dat de leeuwin gevonden was, met een puku!! Dus hup, drankjes opdrinken en naar de leeuwin. Nou dat was 1 grote smikkelpartij! Ik zal de details besparen ;-).

Na dit spektakel terug gereden op zoek naar nachtdieren.  We hebben toen een eland gezien! De grootste antilope soort die er is. Heel gaaf!

Na een tijdje stopt Nicholas de auto (het is inmiddels pikkedonker) en doet de motorkap omhoog... er lijkt iets niet goed te zijn... ven later rijden we toch weer verder en ik zeg nog tegen Jeroen, het voordeel is dat we nu met 2 jeeps zijn dus als de auto stuk is, kunnen we nog zo bij de anderen erbij! En ja hoor een stukje verderop staat de andere jeep ons al op te wachten en kunnen we zo overstappen.

‘s Avonds nog lekker gegeten en we lagen nu wat later in bed want we wisten dat we de volgende ochtend niet om 5 uur eruit hoefden!

1. Sandra Graafland:
    6 oktober 2019
    super gaaf! Wat hebben jullie al veel gezien maar niet zo lelijk doen over vogeltjes. Die zijn echt heel leuk 😀 ze lachen mij ook altijd uit. geniet er nog lekker van!
  2. Miek:
    6 oktober 2019
    Ik ben het met San eens, volgende keer ook een paar vogels erbij. 😋
    Die welpjes zijn ook schattig. Vergeet je niet een foto van je tent (die heeft blijkbaar een deur en een kamer) met de bokkies?
  3. Mier:
    6 oktober 2019
    Zoals je weet, ben ik ook niet zo van de vogels, maar ik gun ze San... ;-)
    Lekker verder genieten!!
  4. Carla:
    6 oktober 2019
    Wat een verhaal joh! Af en toe stond het kippenvel op mijn armen, zo eng! Zou echt totaal helemaal niets voor mij zijn hahahaha! Maar ik geniet van je verhalen en je foto's hier veilig binnen terwijl het buiten stortregent! Op naar het volgende avontuur! ;-)
  5. Magdalena:
    10 oktober 2019