South Luangwa

30 september 2022 - South Luangwa National Park, Zambia

Na de laatste ochtend game drive bij Fig Tree, werden we met de safari jeep afgezet bij de rivier, waar vandaan we met een bootje overstaken naar Mukambi lodge, de plek waar we de 1e nacht geslapen hebben. Hier hebben we heerlijk geluncht, moesten we nog de entreegelden voor het NP betalen en daarna gingen we in een "gesloten" auto (even geen muggen, tse-tse vliegen of stof ;-)) richting Lusaka. De rit naar Lusaka duurde ruim 5 uur en we kwamen vol in de avondspits van Lusaka terecht; de chauffeur wist gelukkig een andere route om de files te ontwijken, dus we deden even een d-tour om Lusaka heen. Uiteindelijk kwamen we vlak voor zonsondergang bij onze volgende accommodatie, in de buurt van het vliegveld aan. Deze accommodatie, Pioneer camp, kenden we al van onze vorige reis. Heel gunstig gelegen t.o.v. het vliegveld en goed voor een nachtje even bijkomen. Het was hier, in vergelijking met onze vorige bush camps wel erg druk met toeristen. We hebben hier 's avonds prima gegeten, nog een amarula gedronken en heerlijk geslapen. De volgende ochtend vertrokken we om 8 uur richting het vliegveld, en vlogen we om half 11 met een wat kleiner vliegtuig naar Mfuwe Airport, in South Luangwa. Het domestic deel van Lusaka airport was volledig in de verbouwing dus het was wel hilarisch om van 1 incheckbalie, naar security, naar de wachtruimte te gaan, alles op een oppervlakte van een grote woonkamer. De vlucht naar Mfuwe ging goed, gelukkig geen gehobbel in de lucht ;-). Toen we aankwamen, werden we al opgewacht door Kennedy, de chauffeur van Flatdogs, onze volgende bushcamp. De bagageband was hier overigens gewoon de vloer bij de ingang waar de tassen en koffers 1 voor 1 werden neergezet, ook heel efficiënt :-D. We werden samen met een Iers echtpaar overgebracht naar Flatdogs, nog ongeveer een half uurtje rijden.

's Middags hadden we hier meteen onze 1e gamedrive, met Jonathan als onze gids. Het Ierse echtpaar zat bij ons in de jeep, net als een Amerikaans stel wat er al wat langer was. Overigens natuurlijk hilarisch; zo'n stel dat dan voor het eerst op safari is en dus heerlijk identiek gekleed en dan ook gewoon het stereotype Amerikaan bevestigt. Of ze dan 's nachts nog een keer op gamedrive konden, want ze wilden toch wel heel graag het aardvarken zien en die zou vooral tussen 3 en 4 uur 's nachts erg actief zijn....

De 1e nacht hebben we niet zo goed geslapen; de olifanten liepen rond onze tent en hielden ons wakker met hun activiteiten.

Op de 2e dag zijn we verder het park in gegaan en hebben we het luipaard met welpje gevonden, goed verstopt in een boom en struik. Omdat we leeuwenpoten afdrukken hadden gezien, zijn we nog op zoek gegaan naar leeuwen, en die ook gevonden; inmiddels was de zon al wel onder, dus een heel stuk voorbij de luie leeuwen onze sundowner gedaan en we waren bijna klaar, en toen zei Jonathan, hup de jeep in, daar lopen de leeuwen. Oeps.. inderdaad, die waren wakker geworden en op jacht gegaan. Onderweg terug naar de campsite kwamen we nog 2 luipaarden tegen, die vervolgens naar de andere luipaarden gingen die we eerder al gezien hadden; dus toen 4 luipaarden bij elkaar! Super!

1. Carla:
    6 oktober 2022
    Jullie hebben heel veel prachtige dieren gezien! Geweldig!
  2. Sandra Graafland:
    7 oktober 2022
    Ik heb wel even wat in te halen aan verhalen en foto's hihi maar geweldig hoor!!!
  3. Mier:
    9 oktober 2022
    Wij hebben hier in Peru ook ANWB-stelletjes “gespot” hoor!🤣
    Lekker al die luipaarden!!