St Lucia en Safari

19 september 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Hoi allemaal, hier een berichtje van ons vanuit onze super chique lodge, de laatste al weer voordat we via Joburg naar de Seychellen gaan!

Op zondag zijn we zelf via een mooie route door de Isimangaliso wetlands gaan rijden. Het idee was om bij een bepaald punt aan het strand ook te gaan zwemmen en snorkelen maar het was zwaar bewolkt en toen we bij het strand aankwamen was t ook net vloed en de stroming erg sterk (en bovendien erg koud!). Tijdens de route wel weer veel mooie dingen gezien en zelfs neushoorns tegen gekomen. Er waren veel mooie uitzichtspunten met mooie vergezichten, genieten! Onderweg nog gestopt en onze lunch opgegeten en opgepast dat er geen brutale dieren in de buurt waren die het konden pikken. Aan het einde van de middag waren we weer terug in St Lucia en tot onze verrassing vonden we op onze kamer een klein flesje champagne en chocola. We hadden Colin, de zoon van de eigenaren de dag ervoor verteld dat we op huwelijksreis waren maar dit hadden we niet verwacht, superleuk dus!

De volgende dag hadden we een lekker rustig dagje. ‘S Ochtends eerst lekker koffie gaan drinken in het dorp, wat boodschappen gedaan, o.a. nog een goede zak gevonden voor mijn camera. Die was ik vergeten vanaf thuis mee te nemen maar was nu geadviseerd voor de walvissentocht. Daarna lekker geluncht en toen terug naar de lodge om de grote camera op te halen en de auto om richting de aanlegsteiger voor de bootcruise te gaan. Het waaide die dag erg hard dus ik was benieuwd hoe veel last we daarvan op het meer zouden hebben.

In het meer hebben we erg veel hippo’s gezien en ee aantal krokodillen maar verder eigenlijk niet, misschien ook door de wind dat er geen vogels waren.

Die avond vroeg slapen want de volgende ochtend zouden we walvissen gaan spotten. Het had die dag ervoor dus erg hard gewaaid en dat was ook de reden dat er toen geen walvistochten waren. Toen wij dinsdagochtend bij het boekingskantoortje aankwamen moest er nog groen licht komen van de schipper. Uiteindelijk kwam dat er maar ik wist inmiddels wel hoe laat t was ;-). Met het kleine bootje (10 personen) eerst een stuk door de branding en toen snapten we ook meteen waarom we slippers aan moesten en we een regenjas hadden gekregen :-). Net na de branding en dus nog in redelijk ondiep water al meteen een walvis, een ‘sailing’ walvis zei de schipper, hij deed dus verder niets. Na een tijdje verder de zee op (die erg wild was) om te zoeken naar walvissen maar ze waren niet thuis. Inmiddels had ik mijn camera opgeruimd want dat ging hem niet meer worden met al dat geschud en gedein... de schipper vroeg op een gegeven moment ook of er iemand was die op tijd terug moest zijn want hij wilde nog wat extra tijd om verder te zoeken. Uiteindelijk hebben we er nog een paar gezien maar allemaal heel kalmpjes in het water. Rond 10 uur waren we terug in de lodge en daar hadden ze nog gewacht met ontbijt opruimen. Ondanks het draaierige en duizelige gevoel dat ik nog had, wel erge trek dus ook maar gewoon gebakken ei gegeten.

Na het ontbijt uitgecheckt en via de benzinepomp richting onze volgende bestemming. Dit was de kortste en makkelijkste reis tot nu toe dus dat was ook wel fijn. Na de gate van het Manyoni game reserve waar we aangekomen waren, reden we al meteen op de onverharde weg en kwamen we al impala’s, koedoe’s en zebra’s tegen. Toen we bij de receptie aankwamen, zagen we al meteen hoe chique deze lodge was, echt 1 voor een huwelijksreis! Eenmaal ingecheckt, kwam de lunch in een picknick mand bij onze kamer. Een kamer met uitzicht  (en een buitendouche, ook met uitzicht!). Vanaf ons terras is het heerlijk om te kijken of er beestjes lopen! Ook hier hadden we ‘s middags high tea, een echte deze leer met alleen zoete dingen (en vers fruit!). En na de high tea gingen we weer op game drive. Het is een hele andere omgeving dan waar we de andere games drives gedaan hebben; veel dichter begroeid en dus ook moeilijker spotten. In de droge rivierbedding 2 verschillende slangen gezien: een kleine en een wat grotere; heel bijzonder! Daarna zagen we al snel een dode impala in een boom hangen maar het luipaard was niet thuis. Verder vooral veel koedoes, impala’s en giraffes gezien. Toen het donker was hebben we nog wel wilde honden gezien, een bijzondere uil en een nachtzwaluw. Ondanks dat we niets van de big 5 gezien hadden, toch wel heel bijzondere en ‘nieuwe’ dingen gezien! Toen we terug kwamen bij de lodge kregen we een drankje en er was een verrassing voor ons; omdat het onze huwelijksreis is, hadden ze een privé diner op een bijzondere plek voor ons geregeld :-). Wij met een fles wijn achter de ranger aan, en we kregen duidelijke instructie dat we de receptie moesten bellen als we naar onze kamer wilden. We hadden dus ons eigen plekje met ons eigen kampvuur. Dit was echt een hele leuke verrassing!

Vanochtend al weer om 5 uur de wekker want we hadden weer een game drive! Ook nu weer in het begin vooral veel impala’s en koedoes. Later nog veel giraffes en af en toe een aapje. En uiteindelijk hebben we 2 olifanten gevonden, hele grote! Toen we terugkwamen, stond het ontbijt al weer klaar en het hadden we weer onze picknickmand op ons terras. Bij de lodge zitten ook veel hagedissen, erg leuk! Straks nog een game drive en morgenochtend ook en dan rijden we daarna al weer naar Joburg waar vandaan we vrijdag naar de Seychellen vliegen!

Ps internetsnelheid is hier traag dus weet niet of t lukt om foto’s te uploaden!

ps2 foto’s uploaden lukt helaas niet...

1. Carla:
    19 september 2018
    Dat klinkt weer heel gezellig... Dat wordt wel flink sporten als je weer thuis bent, hahahaha! Nee hoor, gewoon lekker genieten van alles. En wat leuk dat de mensen rekening houden met jullie honeymoon en allerlei leuke verrassingen verzinnen! Nog veel plezier en op naar de Seychellen!
  2. Mier:
    19 september 2018
    Balen dat de walvissen geen zin om te springen hadden, maar alle honeymoonverrassingen maken het dan weer goed!
  3. Rias:
    19 september 2018
    Prachtige verhalen en foto's Marieke. Het is een echte huwelijksreis, waarbij de gastheren ook nog een beetje meewerken. En wat een verschil in lodges hè?

Ben benieuwd naar de Seychellen, maar dat zal vast wat meer rust en slaap opleveren. Die game drives zijn super, maar vreten energie en kosten de nodige slaapuren.
  4. Sandra Graafland:
    23 september 2018
    Geweldig om te zien! Heb even de "mier methode" toegepast en alleen foto's gekeken haha maar ziet er echt super uit. Wat een mooie reis maken jullie en dan nu de Seychellen.. het klinkt gewoon al magisch. Geniet er nog van!