De big 5 compleet!

13 september 2018 - Maruleng, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

hier zijn we al weer met al weer een verhaal! Gistermiddag weer op pad voor onze middag game drive. Er was al vrij snel een melding binnen gekomen waar de driver naar toe wilde maar was een flink stuk rijden. Het bleek om een luipaard te gaan dus dat wilden wij wel. Betekende wel dat als we andere dieren zouden zien we daar niet te lang bij konden stil staan. Het lange rijden (met een halfzachte band) was heel erg de moeite waard; we hebben er zelfs ons drankje bij zonsondergang erbij in laten schieten, maar kijk naar de foto’s en dan snap je waarom :-). Waar we uiteindelijk aan kwamen was een lage dode boom met een luipaard welp met zelfgevangen prooi waar hij mee aan het spelen was, maar waar hij ook de vacht vanaf probeerde te halen. Hij heeft ons een hele show gegeven. Paar keer de prooi laten vallen en toch weer van de grond gepakt en terug het boompje in! Heel uitzonderlijk om dit te zien. Sowieso al lastig om luipaard te spotten en nu dus zelfs met prooi, en een jong en zo dichtbij. Inmiddels was de zon bijna onder dus we moesten toch weer een keer terug en toen kwam ook het broertje (of zusje) er nog aan. Heel mooi!

Vanochtend op de ochtend game drive hebben we de big 5 compleet gemaakt. Tot  dan toe gezien: olifant, buffel, leeuw en luipaard. Waarom heet de big 5 eigenlijk zo? Omdat het de 5 meest gevaarlijke dieren zijn om op te jagen.

Vanochtend dus al weer vroeg op pad en we hadden al snel leeuwen sporen ontdekt maar het leek uiteindelijk of ze een rondje aan het lopen waren geweest of ons gewoon in de maling wilden nemen want we konden ze niet vinden. Wat we toen uiteindelijk wel gezien hebben (naast de vele olifanten en antilopes) zijn 2 (witte) neushoorns; heel dichtbij aan het grazen! Heel mooi gezicht. En daarmee is onze big 5 comoleet! Op de terugweg naar het kamp zagen we ook nog een honingdas! Heel veel dieren zijn er bang voor, zelfs de buffel die er vlakbij stond rende weg. Blijkbaar kunnen die honingdassen erg agressief zijn.

We hebben net nog even een tukkie gedaan en zitten nu weer op de veranda. Vanmiddag de laatste middag gamedrive hier. Dan morgenochtend nog een ochtend gamedrive en daarna hebben we een lange (reis)dag voor de boeg, inclusief de grensovergang naar Swaziland, waar we eigenlijk alleen even een tussenstop maken op weg naar onze volgende bestemming waar we weer wat langer blijven.

Deze keer maar een paar foto’s, maar wel de mooiste ;-).

groetjes,

Marieke&Jeroen

ps het is hier inmiddels loeiheet; 33 graden nu. We zijn blij dat we een chalet hebben en geen tent, het blijft relatief koel in de chalet.

ps2 tot nu toe ook nog geen muggen gezien; in Swaziland hoogstwaarschijnlijk wel, maar we hadden ze nu al verwacht!

1. Mier:
    13 september 2018
    Dat hebben jullie snel voor elkaar!
    Gefeliciteerd, dat verdient een Amarula!! ;-)
    Mier xxx
  2. Carla:
    13 september 2018
    Wat een avontuurlijke dag weer! Veel moois gezien!
  3. Miek:
    Wat een mooi stel.
  4. Marieke:
    13 september 2018
    @Mier, gaan we zeker doen vanavond ;-). Die ‘witte’ nog nergens gezien...
  5. Mier:
    13 september 2018
    Nou, dan moet je het maar met de "gewone" doen, ook geen straf!!
    Sterker, ik vond de Goldversie een afknapper. Maar nieuwsgierig naar de witte word ik wel ;-)
  6. Rias:
    13 september 2018
    Schitterend, dat jullie dat luipaard jong MET prooi hebben gezien en kunne fotograferen SUPER! Heerlijk die verhalen Marieke; fijn dat je er zo veel tijd in steekt om de achterblijvers op de hoogte te houden.
  7. Chantal:
    14 september 2018
    Gaaf een luipaard!!! Mooi hoor. Lekker blijven genieten!