Hoeveel leeuwen hebben we al gezien?

12 september 2018 - Maruleng, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

gister gingen we na het ontbijt op weg naar onze eerste safari bestemming: Thornybush. Het eerste deel van de route zat weer vol met gaten dus het was oppassen geblazen! Daarna kwamen we op een stuk weg waar je 80 of 100 mocht maar er ook af en toe van alles op de weg liep! Ook oppassen dus! Uiteindelijk kwamen we bij een hek aan waar we een formulier moesten invullen en werd we aangemeld bij het safari kamp en konden we door. Toen was het nog 7km over een echte safariweg! Bij ons huisje konden we meteen genieten van een prachtig uitzicht. Het kamp ligt midden in een natuurgebied en dus kunnen we hier ook al van alles tegen komen. Gistermiddag al meteen zebra’s, gnoes, olifanten, hippo, wrattenzwijnen, nyala’s (antilope soort), en heel veel vogels gezien en toen waren we nog niet eens op gamedrive geweest!

Om 3 uur hadden we eerst ‘high-tea’ Met iets andere hapjes dan we verwacht hadden: kip kebabs, kaas op een satéprikker en als ‘toetje’ vers fruit en een soort custard kruimel taart. Om 4 uur vertrokken we voor onze eerste gamedrive. We zaten met zijn 10-en in de grote jeep; jammer genoeg met 4 Italianen waarvan de mond bijna geen moment stil heeft gestaan (terwijl ik dit zit te typen op onze veranda hoor ik ze nog...). We kwamen eerst een groep olifanten tegen die de weg blokkeerden dus we moesten even wachten tot we verder konden ;-). We hebben nog buffels gezien, mooi mannetjes nyala en op een gegeven moment hadden we wel in de gaten dat we ‘ergens’ naar toe onderweg waren. En ja hoor: een leeuwin! Die lag lekker lui te liggen maar konden we heel dichtbij komen; in de struiken zagen we er nog een paar en blijkbaar was er in de buurt ook een volwassen leeuw. Spannend! Op t moment dat we richting leeuw wilden gaan, kwam er beweging in de struiken en kwamen de andere leeuwen te voorschijn: prachtig!!! Uiteindelijk waren er daar 8 leeuwen! Toen toch naar de leeuw die even verderop zou zijn... en ja hoor, die was ook erg lui en lag er nog en konden we goed zien. Ook kwam er nog een mannetjes welp opeens uit de bosjes en die was zo nieuwsgierig die kwam heel dichtbij de jeep! Al de hele tijd baalde ik eigenlijk van mijn plek in de jeep en het feit dat er weinig bewegingsvrijheid was om foto’s te maken, bij de leeuwen had ik denk ik wel de beste plek :-)! Mijn avond ook weer goed ;-). Bij een open plek nog gestopt om naar de laatste zonnestralen te kijken met een drankje erbij en toen terug richting kamp.

Terug op het kamp (inmiddels was het heel donker) kregen we een warm doekje om op te frissen en een sherry shotje om op te warmen! Daarna konden we meteen aan tafel. Er was vooral veel vlees (van de braai) maar het smaakte goed! En als toetje gevulde pannenkoek met aardbeien en chocola er over!

Vanochtend om kwart voor 5 ging de wekker, om kwart over 5 dronken we een koffie en thee en om half 6 vertrokken we voor onze ochtend game drive. Het was inmiddels al licht aan t worden maar het was nog wel fris. We waren nog maar net het kamp uit en toen kwamen we bij ee hele grote groep buffels aan. Veel mannetjes buffels (heel gevaarlijk!) en ook veel jongere buffels. Ook hier moesten we even wachten tot we verder konden. De driver wil de beesten geen stress bezorgen dus hij wacht geduldig tot er wat ruimte komt zodat we er langs konden. Daarna weer olifanten gezien. Zo zie je niets en opeens zijn er dan olifanten! Bij een grote plas zaten 2 nijlpaarden in het water. Verder zijn we giraffes tegen gekomen, impala’s, nyala’s, dwergmangoesten, gieren, paar verdwaalde apen en opeens waren we weer in de buurt van iets spannends! Jaja, daar lagen ze, heel erg in de bosjes, in de schaduw: leeuwen welpjes; ze waren niet allemaal even goed te zien maar we denken dat het er 5 waren. Het vroege opstaan dus meer dan 100% beloond! Toen we terug kwamen op het kamp, stond het ontbijt klaar. Na het ontbijt hebben we nog even 2 uurtjes geslapen en nu zitten we op onze veranda. Om 3 uur hebben we weer high-tea en om 4 uur weer een game drive. Morgen weer precies zo’n dagje! Op naar nog meer mooie beestjes!

1. Mier:
    12 september 2018
    Gaat goed met het spotten!!!
    Mier xxx
  2. Carla:
    12 september 2018
    Wat een enerverende dag zeg! Wat je allemaal niet tegenkomt! Wel heel vroeg uit de veren.... Zo te zien een hele geslaagde dag. En die Italianen..... ja, die kletsen altijd maar door, hahahaha!
  3. Ilona:
    12 september 2018
    Ziet er al goed uit. enjoy. Wij genieten wel van alle verhalen en foto's.
    Ilona
  4. Rias:
    Hi Marieke, Jeroen,
    Schitterende foto's weer. Prachtig die liggende mannetjes leeuw; zo mooi dichtbij en de leeuwinnen groep. Ook prachtig die buffel met de vogel op zijn kop. De nijlpaarden; zo slecht was je zitplaats toch niet als je dergelijke top foto's weet te schieten!
    Zie ik het nu goed dat jullie als sun-downer iets van thee of koffie uit een mok dronken. Wij namen vorig jaar champagne, gin-tonic of wijn:)
    Maar het lijkt er op dat jullie er van genieten. Jaloers zijn we allemaal in NL!
    Veel plezier. Marijke en Rias